공간 혁신 사업의 목적은 학교 공간을 공동체가 어우러지는 장소로 바꾸어 나가자는 데 있다. 학교를 감독과 감시의 공간에서 공감과 소통의 공간으로 바꾸고, 학습공간 위주의 목적적 공간을 휴식, 놀이 등 일상의 삶이 살아있는 공간으로 가꾸자는 것이다. 그리고 지역과 함께하는 마을학교로 만들어 학생, 교사, 학부모, 지역 주민이 함께 주인이 되는 학교를 만들고자 하는 것이다. 이와 함께 첨단 ICT를 활용한 교수·학습 환경, 지속 가능하고 안전하며 쾌적한 학교를 지향하고 있다. 이러한 학교 만들기에는 사용자 참여 설계가 필요하다.
학교 공간 혁신 사업이 외국의 사용자 참여 설계와 구별되는 가장 큰 특징은 교사의 역할에 있다. 선진 외국의 경우는 일반적으로 퍼실리테이터(facilitator)나 공공 디자이너(master planner) 등이 주도하여 사용자의 의견이나 아이디어를 공간으로 구축하는 과정으로 이루어진다. 반면에 공간 혁신 사업의 사용자 참여 설계는 학교교육과정에 포함되어 이루어지며, 교사는 퍼실리데이터와 더불어 참여 설계를 기획하고, 공간 교육과 워크숍 등을 함께 실시한다. 이때 교사는 공간 사용자로서의 역할과 공간 창출 촉진자 역할을 동시에 하게 된다.참여 설계 사례를 통해 전문가보다 일반 대중의 의견과 아이디어가 훨씬 좋은 결과를 가져오는 것을 보아왔다. 이러한 결과를 바탕으로 사용자 참여를 통한 학교 공간 혁신 사업은 학교 시설사업의 패러다임을 점차 변화시키고 있다.
The purpose of the spatial innovation project is to transform the school space into a place where the community harmonizes. The plan is to change the school from a space of supervision and surveillance to a space of empathy and communication, and to turn a purposeful space centered on learning space into a space where daily life is alive, such as rest and play. In addition, it aims to create a village school with the region and create a school where students, teachers, parents, and local residents become owners together. At the same time, it aims for a teaching and learning environment using advanced ICT and a sustainable, safe, and pleasant school. User participation design is required to create such a school.
The biggest distinguishing feature of the school space innovation project from the design of foreign user participation is the role of teachers. In advanced foreign countries, it is generally led by facilitators or public designers to build user opinions or ideas into space. On the other hand, user participation design of spatial innovation projects is included in the school curriculum, and teachers plan participation design along with facilitation data and conduct space education and workshops together. At this time, the teacher plays a role as a space user and a space creation promoter at the same time.Through participatory design cases, we have seen that the opinions and ideas of the general public bring about much better results than experts. Based on these results, the school space innovation project through user participation is gradually changing the paradigm of the school facility project.